6.9.2010

Igre, vježbe i pripreme djece za početno čitanje i pisanje


Prvi put u školskoj klupi


Igre, vježbe i pripreme djece za početno čitanje i pisanje

S prvim danima rujna učenici se vraćaju svojim školskim obvezama. No, neki će prvi put zakoračiti preko praga učionice, uzbuđeno ponijeti svoje bilježnice, knjige i torbe na prvi susret sa školom, sa svim onim obvezama i izazovima koji se postavljaju ispred jednog đaka prvaka. Polazak u prvi razred osnovne škole prate strahovi, ponajprije oni roditeljski.Mama i tate se pitaju jesu li dobro pripremili dijete za taj zasigurno jedan od najvažnijih događaja u njegovu životu.


Kako se pripremiti za zahtjeve škole?


Škola ispred djeteta postavlja nove zadatke i radne navike, kojih u vrtiću nije bilo. Da bi što bolje i spremnije odgovorilo tim zahtjevima, vrlo je važno da dijete bude spremno u tjelesnom, intelektualnom i socioemocionalnom smislu, kaže za portal Žena.hr  prof. logoped Renata Kožul: 'Pod tjelesnom razvijenošću smatra se: dobro zdravstveno stanje djeteta, prosječna visina i težina, dobro funkcioniranje osjetnog aparata (vid i sluh), krupna motorika (spretnost u kretanju,  skakanju, penjanju), fina motorika (spretnost prstiju i šake).Dobar razvoj fine motorike neobično je važan za uspješno savladavanje školskih obveza, prvenstveno pisanja. Finu motoriku moguće je poboljšati nekim igrama preciznosti (nizanje perli, prišivanje gumbića, slaganje puzzli i sl.), crtanjem, rezanjem, ljepljenjem, modeliranjem iz plastelina ili tijesta.

Intelektualna razvijenost podrazumijeva sposobnost zadržavanja pažnje na djetetu zanimljivom sadržaju 15 – 30 minuta, sposobnost zapamćivanja i složenijih sadržaja, mogućnost prepričavanja kraćih događaj ili priča u pravilnom slijedu. Emocionalno-socijalna razvijenost podrazumijeva spremnost djeteta na odvajanje od roditelja i komunikaciju s drugim osobama, izražavanje osjećaja na društveno prihvatljiv način, sposobnost suosjećanja s drugima, suradnju s vršnjacima i uključivanje te aktivno sudjelovanje u grupnoj igri, izvršavanje odgovornijih zadataka i obaveza, primjerice, odlazak u obližnju trgovinu.“

Savjeti za roditelje

Roditelji mogu značajno pridonijeti adekvatnoj pripremi za školu, kaže naša sugovornica, jer razgovor s djetetom o školi,obavezama koje ga očekuju kao i mnogim zanimljivim sadržajima koje će tamo naučiti te novim prijateljima koje će upoznati mogu samo povećati interes djeteta.

'Ono što roditelje često brine je usvojenost vještina čitanja i pisanja. Važno je naglasiti kako dijete pri polasku u prvi razred ne treba znati čitati i pisati. Iako neka djeca spontano nauče čitati i pisati prije polaska u školu, to ipak nije uvjet za polazak u prvi razred. Važnija od toga je usvojenost predvještina za učenje početnog čitanja i pisanja. Jedna od njih je glasovna analiza i sinteza – uočavanje glasova unutar riječi i mogućnost prepoznavanja riječi na temelju pojedinačno izgovorenih glasova ( b-a-k-a=baka). Većina šestogodišnjaka spontano usvaja ove vještine i prije polaska u školu može samostalno prepoznati glasove unutar riječi ( riječi 4 – 6 glasova, npr. kuća,auto, jabuka). Međutim, kod neke se djece ove vještine usporeno razvijaju.

Tako možemo primijetiti kako ta djeca obično teško razlikuju glasove(S-Š, Š-Ž, S-Z...), ne uočavaju početni i/ili završni glas u riječima, teško povezuju glasove u riječi(M-I-Š = miš), imaju teškoća u praćenju slijeda (u zadacima crtanja likova u slijedu), lošije crtaju u odnosu na svoje vršnjake, zrcalno pišu slova ili imaju teškoća u zapamćivanju oblika slova, imaju lošu slušno-govornu memoriju (pamćenje pjesmica), manji opseg vokabulara, jednostavnu strukturu rečenice.Ukoliko sumnjate da vaše dijete ima neke od navedenih teškoća, dobro je potražiti savjet stručnjaka logopeda ili psihologa koji će izvršiti procjenu razine usvojenosti predvještina potrebnih za čitanje i pisanje, te vam dati potrebne savjete. Pravovremena reakcija omogućit će djetetu svladavanje ovih važnih vještina i olakšati susret sa usvajanjem složenih vještina kao što su čitanje i pisanje', savjetuje Renata Kožul, prof.logoped.

Priprema djece za početno čitanje i pisanje


IGRE SLOVIMA


Za roditelje koje muči pitanje treba li njihovo dijete znati čitati prije polaska u školu, R.Kožul odgovara kako ne treba znati, ali bi trebalo imati usvojene neke predvještine potrebne za početno čitanje i pisanje. Portal Žena.hr donosi nekoliko primjera vježbe koje ćete moći primjenjivati kod kuće igrajući se sa slovima i pripremajući se za početak škole. Pripremila  ih je profesor logoped Renata Kožul iz Logopedskog centra “Logos”. Taj  je centar jedan od osnivača udruge "Adduco" čiji je rad usmjeren edukaciji stručnjaka i roditelja o govorno-jezičnoj problematici.

Igre slušanja


Pronađi slovo!
Roditelji čitaju niz riječi uz prethodni dogovor o slovu koje će se tražiti. Svaki put kada dijete čuje zadano slovo treba pljesnuti, dignuti ruku ili signalizirati na neki drugi način. U početku birajte slova koja se lako slušno uočavaju ( R, Š, Ž, Č , S, Z, L…). Riječi izgovarajte bez naglašavanja osim ako primijetite da dijete ne uočava glasove. Na primjer: pažljivo slušaj riječi koje ti govorim, pljesni svaki put kada čuješ slovo Š u riječima! ( šal, šuma, sunce, koš, kišobran, torba, riba, trešnja)
Koje se slovo pojavilo najviše puta?
Roditelji čitaju niz riječi s tim da se učestalo ponavljaju riječi koje imaju zajedničko početno slovo. Dijete treba uočiti da se baš to zadano slovo pojavilo najviše puta. Na primjer: riba, ruka, noga, ruža, ris, lav, reket, riža, rep, sunce, ravnalo, račun, rijeka…( dijete treba uočiti prisutnost glasa R u riječima)
Pronađi isto!
Kada kažem rak-lak/saša-šaša/ruka-luka/sok-sok/lula-lula, je li to što sam rekla-o bilo isto ili različito?

Igra uočavanja početnog glasa u riječima

Koje prvo slovo čuješ kada kažem: aaauto, šššššuma, ssssir, mmmmiš ( ukoliko dijete ne uoči odmah početni glas, roditelji ponavljaju još jednom riječ uz naglašavanje 1.glasa )
Kartice sa slovima – roditelji i dijete izvlače po jednu karticu, svatko mora smisliti riječ koja počinje odabranim slovom ( S-sir, Š-šal…)
Papirići sa zadanim slovima koje dijete treba nalijepiti na predmete u svojoj okolini čiji naziv počinje zadanim slovom

Igra uočavanja završnog glasa u riječima


Koje zadnje slovo čuješ u riječima kada kažem sirrr, miššš, nosss, okooo…
Pronađi slovo!
Kada kažem RAK, zadnje slovo je___; Pronađimo koja još riječ završava tim slovom! Kada kažem jastuk i auto, čuješ li negdje slovo K na kraju?

Igre povezivanja glasova u riječi

Što čuješ kada kažem R-A-K, M-I-Š, N-O-S, O-K-O, N-O-G-A, A-U-T-O, K-U-Ć-A, O-B-L-A-K, J-A-B-U-K-A ( broj slova koja ćete prezentirati djeci prilagodite mogućnostima djeteta - počnite s jednostavnijim riječima )
(M.G.)





Komentari

+2
 
 


 

žena.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti i prikaza sustava oglašavanja. Cookie postavke mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Više o ovome možete pročitati ovdje. Nastavkom pregleda web stranice žena.hr slažete se sa korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice žena.hr kliknite na "Slažem se".